Každý zkušený motorista ví, že hladinu motorového oleje je nutno pravidelně kontrolovat. Zanedbání této kontroly vede k zadření motoru, jehož jednotlivé komponenty nejsou dostatečně promazány. K zadření dochází také z důvodu absence chladicí kapaliny, což způsobí přehřátí motoru. Zadřený motor není sice tragédie, ale jeho oprava je finančně náročná.
Projevy zadřeného motoru
Zadřený motor se nejprve projeví hlučností. Každý majitel svůj vůz zná nejlépe, a proto při změně zvuku motoru buďte ve střehu a raději prověřte důvod této změny. Kromě hlučného motoru, který vydává echo zvuky připomínající tření kovu a klepotání, se zadřený motor projeví snížením výkonu motoru. Už po prvních projevech zadřeného motoru utíkejte do servisu. V opačném případě může dojít k prasknutí bloku motoru. Dokonce i prasknutí lze opravit, ale u starších vozidel je oprava nerentabilní. Ale i pro starší vozidla může být řešením výměna agregátu. Samozřejmě, že se agregát nevymění za nový, ale za repasovaný.
Způsoby opravy zadřeného motoru
Způsoby opravy zadřeného motoru závisí na rozsahu poškození. Nákladnější jsou již zmíněné praskliny. V lepším případě je nutno vyměnit pouze ložiska klikového hřídele nebo celou danou komponentu. Nastat může také zadření ojničních ložisek, která drží hřídel. Ten následně přeletí přes blok motoru. Při zadření pístu ve válci motoru jde opět o značnou destrukci motoru. Tady už nepomáhá výbrus válců či jiné postupy opravy motoru, ale řešením je jedině výměna motoru.
Jaký je postup při opravě zadřeného motoru
Postupy při opravě zadřeného motoru se odvíjejí od toho, která komponenta v bloku byla poškozena. Poškození klikového hřídele se řeší zbroušením poškozených ložisek. Většinou je třeba opravit i ložiska. Ložiska je nutno tepelně ošetřit a následně prověřit jejich chod, protože výchylka hřídelů nesmí být větší než setina milimetru. Poškozené válce motoru se opravují honováním. Honování válců je proces, během kterého se praskliny na válcích brousí velmi malou rychlostí a pod nízkým tlakem. K honování se využívá honovací hlava. Jedná se o přístroj velmi drahý vyrobený z korundy nebo karborundy. Oba způsoby opravy musí provést skutečný odborník, který si za práci vyptá značnou částku. Úspornějším řešením pro nové i starší automobily je koupě použitého a repasovaného motoru.